اعتراض دانش‌آموزان سوم دبیرستانی به امتحانات نهایی خرداد 95

اعتراض دانش‌آموزان سومی به سختی امتحانات نهایی خرداد 95

اعتراض دانش‌آموزان سوم به امتحانات نهایی خرداد 95

اعتراض دانش‌آموزان سوم دبیرستانی به امتحانات نهایی خرداد 95


سوالات امتحانات نهایی سوم دبیرستان باعث اعتراض تعدادی از دانش‌آموزان شده است. رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش دراین باره گفت: سوا‌ل‌ها سخت نیست و میانگین نمرات دانش‌آموزان تا به حال ۱۲.۷ است

اعتراض تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستانی به سوالات امتحانات نهایی باز هم خبرساز شد. حالا چند روزی می‌شود که تعدادی از دانش‌آموزان‌ سال سوم دبیرستان در بعضی شهرها به نحوه طرح سوالات امتحان بعضی درسهایشان اعتراض می‌کنند و حتی تعدادی از آنها با جمع شدن مقابل ادارات آموزش و پرورش شهرهایشان، اعتراضشان را به این موضوع نشان می‌دهند؛ موضوعی که البته مسئولان وزارت آموزش و پرورش آن را قبول ندارند و می‌گویند سوالات امتحانات نهایی تغییری نکرده و سخت‌تر نشده است.

 

تهران، مشهد، اصفهان و گرگان چهارشهری‌اند که تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستانی ساکن آنها با تجمع در مقابل ادارات آموزش و پرورش‌شان، اعتراضشان را دراین‌باره به گوش مسئولان آموزش و پرورش رسانده اند. اولین امتحان نهایی ٢۵ اردیبهشت با درس «عربی ٣» در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی سوم متوسطه برگزار شد و بقیه امتحانات هم درحال برگزاری است اما تعدادی از دانش‌آموزان معتقدند در بعضی از امتحانات از پاورقی کتاب‌ها هم سوال طرح شده است . روز گذشته بیش از ۵٠٠ نفر از دانش آموزان‌ معترض سال سوم دبیرستان مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به نحوه طرح سوالات امتحانات نهایی تجمع کردند.

 

یکی از این دانش‌آموزان معترض گفته است: «ما دانش‌آموزان در رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی و ادبیات به نحوه طرح سوالات این‌جا تجمع کرده‌ایم. سوالاتی که به گوشمان آشنا نیست و آن‌قدر سخت طراحی شده که تمامی دانش‌آموزان سطح کشور را ناراحت و عصبانی کرده است.»

تعدادی از دانش‌آموزان گرگانی هم دیروز مقابل اداره آموزش و پرورش به‌دلیل آنچه که سخت برگزار کردن امتحانات نهایی می‌دانستند، تجمع کردند؛ این دانش‌آموزان که حدود ١۵٠ نفر بودند خواستار رفع مشکل امتحان درس ریاضی خود بودند. این دانش‌آموزان معتقدند که امتحانات نهایی‌سال سوم دبیرستان فوق‌العاده سخت برگزار شده و سوالات اگر چه از کتاب بوده اما مفهومی و خارج از تعقل و تحلیل دانش‌آموزان بوده و آنان نتوانسته‌اند به سوالات پاسخ بدهند.

 

مسئولان وزارت آموزش و پرورش اما این حرف‌ها را قبول ندارند؛ نمونه‌اش «عبدالرسول عمادی»، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش است که در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید این موضوع را در روزهای گذشته بررسی کرده و سخت بودن سوالات امتحانات نهایی درست نیست:«ما بعد از این‌که بعضی دانش‌آموزان نسبت به امتحانات بعضی دروس اعتراض داشتند، روی این موضوع تمرکز کردیم و از حوزه‌های تصحیح امتحانات خواستیم که نتایج اوراق امتحانی سراسر ایران را به ما اعلام کنند. ما نتایج امتحانات از ٢۵ اردیبهشت تا امروز را که ۵ خرداد است بررسی کردیم تا ببینیم براساس این برآورد، نمرات نسبت به‌سال گذشته چه وضعی دارند.»

 

او ادامه می‌دهد: «این بررسی‌ها نشان داد که در خرداد ٩۵ و براساس امتحانات دروسی که تا به حال تصحیح شده، میانگین نمرات ١٢,٧ نمره است، درحالی‌که این میانگین در‌سال گذشته ١١.۵٧ بود و این نشان می‌دهد که میانگین نمرات امتحانات نهایی تا الان، ١.١٣ میانگین نمره بالاتر از‌سال گذشته است. به هرحال امتحانات نهایی تا ١٨ خرداد ادامه دارد و یک هفته بعد از آن نتایج امتحانات را اعلام می‌کنیم.»

 

او می‌گوید تا به حال هیچ‌گونه اشکال فنی از سوالات نهایی گرفته نشده و سوالات هیچ ایرادی نداشته‌اند: «ما حساسیت‌های دانش‌آموزان را برای کنکور درک می‌کنیم ولی خواهش می‌کنیم دانش‌آموزان روی کتاب‌های درسی‌شان تمرکز کنند چرا که گاهی آنها روی جزوات معلمان‌شان و موسسه‌ها تکیه می‌کنند و از کتاب غفلت می‌کنند. سوالات نهایی از متن کتاب می‌آید نه از جای دیگر و به هرحال من سختی سوالات امتحانات نهایی امسال را رد می‌کنم.»

 

عمادی معتقد است: «دانش‌آموزان باید درس‌هایشان را در طول‌سال تحصیلی بخوانند و وقتی آن را به پایان‌سال موکول می‌کنند، ممکن است در روز امتحان نتیجه خوب نگیرند؛ از طرف دیگر بسیاری از دانش‌آموزان به جای متن کتاب درسی از جزوات استفاده می‌‌کنند که ما همیشه توصیه می‌‌کنیم کتاب درسی را بخوانند چون امتحان از محتوای کتاب درسی است. یک دلیل اعتراضات این است که تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور در سال‌های اخیر خیلی بالا رفته و نتایج امتحانات دانش‌آموزان در این سوابق تحصیلی تأثیر دارد، به همین دلیل دانش‌آموزان نسبت به این مسأله حساس‌تر شدند.»



اعتراض دانش‌آموزان سوم دبیرستانی به امتحانات نهایی خرداد 95