درس هندسه 2 را چگونه برای امتحان نهایی بخوانیم؟

درس هندسه 2 را چگونه بخوانیم؟

اموزش خواندن درس هندسه 2 برای امتحان نهایی

بارم بندی فصل های هندسه سوم دبیرستان در امتحان نهایی 95



امیدوارم این اموزش بدردتون بخوره و بتونید باش امتحان هندسه 2 خوبی برای امتحان نهایی 95 بدید این شما و این اموزش در سایت nemonesoal-khordad95.blog.ir

برای دوستان ریاضی برای دوستان تجربی هم سوپرایزی داریم به زودی قرار داده میشود

درس هندسه همان­گونه که برای برخی از دانش ­آموزان وحشتناک­ترین درس است ،زمان زیادی می­برد بنابراین حوصله­ی زیادی می­خواهد. اگر در درس هندسه قضایا را صرفاً حفظ کنید سریعاً مطالب از ذهن شما پاک خواهد شد، پس سعی کنید همه­ی قضایا را به طور کامل و دقیق اثبات کنید. بهترین راه آن است که به طور کامل مطالب کتاب درسی را مطالعه کنید و یاد بگیرید، سپس کتاب را ببندید و صورت قضیه را مرور کنید. شکل دقیق برای هر مسئله رسم کرده و تلاش کنید آن را مرحله به مرحله اثبات کنید مطمئن باشید اثبات یک قضیه با کتاب بسته باعث فهم کامل مطالب و کشف نکات مبهم می­شود. رسم شکل­های هندسی دقیق یکی از با اهمیت ترین روش­های حل مسئله است که باعث ایجاد ایده­ی حل مسئله در ذهن شما می­شود. دقت کنید که حل مسائل هندسه نیاز به ممارست و استمرار دارد. فرایند حل مسئله در هندسه عموماً وقت­گیرتر از سایر دروس است بنابراین امکان دارد بعد یادگیری قضایا نتوانیم مسائل را حل کنید، پس نگران نباشید. یکی دیگر  از نکات بسیار مهم در درس هندسه داشتن مسائل حل شده و از ایده­ی راه­حل­های آن­ها در حل مسائل بعدی استفاده کردن است.بند­های زیر می­­تواند به شما در یادگیری کمک کند:

 

* استفاده از کتب کمک آموزشی و مطالعه­ی راه­حل­های متنوع

 

* مطالعه­ی گروهی

 

* از صورت قضایا و مثال­های کاربردی خلاصه تهیه کردن

 

* رسم شکل در خلاصه­نویسی­ها

 

حال تک تک فصول هندسه­2 را مورد بررسی قرار می­دهیم :

فصل اول ‌ استدلال در هندسه

 

این فصل با انواع استدلال و راه حل مسائل آغاز می­گردد که در درس جبرو احتمال نیز مطرح شده است و کل این بحث با حل نمونه مسایل امتحانی قابل بررسی است.  حل تمارین کتاب توسط حل المسائل در این زمینه بسیار حایز اهمیت است. به­علاوه یکی از موضوعات جدی این فصل مکان هندسی می­باشد که سعی کنید مفهوم آن را به طور دقیق درک کنید.

 

فصل دوم – مبحث دایره

این فصل که مهمترین فصل کتاب هندسه می­باشد به مسائل مختلف دایره و اثبات قضایا  می­پردازد. همچنین روش اثبات قضایا در حل مسائل این فصل بسیار کمک رسان است. تسلط بر مطالب این فصل به شما کمک می­کند فصل 3 هندسه تحلیلی در پیش­دانشگاهی را بهتر بیاموزید که سئوالات زیادی در کنکور سراسری از آن مطرح می­شود.  سعی کنید مسائل زیادی از آن حل کرده و حتماً نتایجی که از حل سئوالات می­گیرید خلاصه­نویسی کنید، مثلاً اگر ثابت کردید که مماس مشترک­های داخلی و خط­المرکزین دو دایره هم­راسند،باید در برگه­ی خلاصه­ این مطلب را یادداشت کنید.

فصل سوم – تبدیل­ها

انتقال، بازتاب، دوران و تجانس انواع تبدیل­هایی است که شما در این فصل با آن­ها سرو کار دارید. ساده­ترین فصل کتاب همین فصل است، تنها قسمت مشکل این فصل ممکن است بخش اثبات با استفاده از ویژگی­های تبدیل­ها باشد که با حل تمرین کافی قادر به حل مسائل آن خواهید بود.  

فصل چهارم – هندسه در فضا

این فصل حاوی مباحث بسیار زیادی در کتاب درسی است که

 

بصورت کلی، خط و صفحه در فضا،وضعیت خطوط نسبت به هم، اوضاع خط و صفحه نسبت به یکدیگرو کاربرد آن­ها در حل مسایل توازی، عمود مشترک دو صفحه­ی عمود بر هم، صفحه عمود منصف یک پاره خط و . . . را مورد بررسی قرار می دهد. این فصل از فصول پر پیچ و خم هندسه 2 است که نیاز است دانش آموزان تجسم هندسی و سه بعدی قوی از این بحث در ذهن خود تشکیل دهند. بنابراین لازم است دانش آموزان در ابتدا قضایا و اثبات این قضایا را به درستی و به صورت کامل بررسی کرده و به گونه­ای بر مطالب مسلط گردند که بدون داشتن کتاب بتوانند تمامی قضایای این فصل را اثبات کنند. در ادامه به حل مسایل کتاب پرداخته و در نظر داشته باشند که برای حل یک مسئله شاید راه­حلهای مختلفی وجود داشته باشد بنابراین خود را  ملزم به رعایت و تبعیت از یک راه­حل نکنند.

http://nemonesoal-khordad95.blog.ir


درس خواندن مثل دیدن یک فیلم سینمایی است. بعضی از دانش‌آموزان هر پاراگراف کتاب درسی را چند مرتبه می­خوانند تا حفظ شوند و بعد از حفظ کردن آن پاراگراف به سراغ پاراگراف بعدی می­روند؛ بنابراین متوجه رابطه‌ی بین پاراگراف­های مختلف نمی­شوند و هدف آن‌ها حفظ کردن آن پاراگراف است. اگر شما یک فیلم سینمایی را به چندین قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را چند بار ببینید و به سراغ قسمت بعدی بروید محتوای آن را بهتر متوجه می‌شوید یا این‌که چند بار فیلم را به صورت کامل و پشت سر هم ببینید؟ مسلماً زمانی که چند بار آن را به صورت کامل ببینید بهتر محتوای آن را درک می­کنید. در مورد درس خواندن نیز همین مطلب صادق است. اگر شما چند بار یک درس را به صورت کامل بخوانید بهتر از این است که هر پاراگراف را چندین مرتبه خوانده و به سراغ پاراگراف بعدی بروید. هر بار که درس را به صورت کامل می‌خوانید مطالب بیش‌تری از درس را متوجه می‌شوید و ارتباط بین پاراگراف‌ها را درک می­کنید، ولی اگر یک پاراگراف را چندین بار بخوانید به‌خوبی نمی­توانید بین پاراگراف­های مختلف ارتباط برقرار کنید. هم‌چنین در یک فیلم سینمایی همه‌ی شخصیت‌ها آغاز و پایانی دارند و با شروع یک شخصیت شما در کل فیلم، منتظر پایان آن هستید. در درس خواندن نیز اگر به کلمات اصلی درس مانند شخصیت­های فیلم نگاه کنید با دیدن یک کلمه، منتظر مطالب دیگر در مورد آن و هم‌چنین دلیل آوردن آن کلمه در متن درس می‌شوید و به سراغ پیدا کردن رابطه‌ی آن کلمه با سایر کلمات می‌گردید و این گونه می­توانید در عمق درس وارد شوید و درس را مفهومی یاد بگیرید.



منبع:http://nemonesoal-khordad95.blog.ir